Twitter'dan Sorun

12 Kasım 2011 Cumartesi

Herkes Mi Diyalogu Çıkmaza Sürer?

Ders: (Mantıksız) Mantık

+ Şimdi, çocuklar… Bir konudan bahsediyordu, sadece belli varlıkların yapabileceği şeyler. Şey gibi, sadece insanların konuşabilmesi gibi.

Mesela bizler, insanlar, konuşabiliyoruz değil mi? Ama hayvanlar konuşamıyor. O halde bu… burada bir mantık tanımı devreye giriyor. Sonra da ben devreye giriyorum, hadi bakalım

- Ama hocam nereden biliyorsunuz sadece bizim konuştuğumuzu? Yani belki hayvanlar da konuşuyor. Açıklamak gerekirse, ben onların dilini bilmiyorum, onlar da benim dilimi bilmiyor. Biz insanoğlu kendi aramızda anlaşabiliyoruz, mutlaka onlar da kendi aralarında anlaşıyor. Biz konuşuyoruz ama onlar konuşamıyor. Garip değil mi?

+ Aslında değil.

- Nasıl değil? Biz kendimizi konuşuyor kabul ediyoruz da bunu hayvanlara nasıl mal edemiyoruz?

+ Onların konuştuklarını biliyor muyuz?

- Anlaşıyorlar. Bunu nasıl yapıyorlar? Elbette ki konuşarak.

+ Ne konuştuklarını anlıyor musun?

- Sizce onlar bizim ne konuştuğumuzu anlıyor mu? Hoca duraksar ve düşünür

+ Ama bu belirsiz

- Onlara göre de bizim konuşmamız belirsiz. Hayvansever değilim, hayvan hakları savunulucuğu da yapmıyorum. Sadece şunu söylemeye çalışıyorum: Dünya’yı insan ırkı yerine hayvanlar yönetseydi ve insanlığa “konuşamıyorlar” deseydi ne diyecektiniz? Aklı bir havada hocanın. Hayvanların dilinden anlamıyoruz diye onlara konuşamıyorsunuz mu diyeceğiz? O halde milyarlarca konuşmayı bilmeyen insan var.

+ Anlamadım. Anlamamazlıktan gelmek değil, burada gerçekten anlamadı.

- Türkçe konuşamayan, bence hiç konuşamıyor demektir. Zaten konumuz sadece hayvanlar değil ki. Laf üzerine bu konuda bir tartışmamız var. Benim anlatmak istediğim; bir grubun başka bir grubu reddetmesi. Herhangi bir konuda.

+ İnsanların çoğu buna inanmış durumda.

- Elbette. Eğer mantığa göre, çoğunluk kabul ettiyse doğru denir, amenna. O konuda mantığa bir şey söylemem imkânsız. Peki, ama mantığı kim yazmış? Kim böyle olmasına karar vermiş? Yani her şey mantığa göreyse, mantığın “çoğunluksa doğrudur” dediği şeyi aslında kim demiş?

+ Bunu bilim söylüyor. Tek kaçış yolu budur.

- Bilim söylemez hocam. Bilim yerindedir. Bilim adamı bilimi alır, şekil verir ve ilerletir. Yoksa bilim yerinden oynamaz. Ve bilim adamları konuştukça bilim şekil alıp ilerler. Yaniii… bilerek uzatılıyor yani kelimesinin son harfi… mantık birinin mantıksızlığından ortaya çıkmış ya da birilerinin. Mantığı bu kadar mantıksız yapan ne?

+ Mantık sana göre mantıksız. Peki ya diğerlerine göre? Diğerleri bunu kabul etmiş. İnsanlar bunu kabul etmiş, o halde burada mantıksız olan ne veya kim?

- Yapmayın. Ben size mantığın mantıksızlığından bahsederken, siz tutarsız konuşuyorsunuz. Mantıksız dediğim dalın savunucu cümlesini kullanıyorsunuz. Çoğunluğun kabul ettiği şeyin doğru olması ve çoğunluğun kabul ettiği şeyin doğru olması düşüncesini savunan herkesin doğruyu yaptığını nereden biliyorsunuz? Mantık, sürü psikolojisi üzerine oturtulmuş, farkında değil misiniz? Eğer hepimiz aynı yoldaysak o halde çobana da gerek yok mu yani? Hem diğerleri bunu kabul etmiş de ne demek? Sınıfımızdaki arkadaşlara soralım. Bakalım kabul edilmiş mi? Ne demek istediğimi gayet iyi anladınız hocam.

+ Hocanın kafası karışır. Haklı gibisin ama bunu kanıtlamadığın sürece bir anlamı olmaz.

- Size mi kanıtlamalıyım?

+ Benimle yeterli olmaz.

- Bunu “herkesin kabul ettiği şeyler”den biri yapmak için mi? O halde tekrar aynı kapıya çıkarız. “Beyler! Bakın! Mantık, tamamen mantıksız! Hepiniz beni dinleyin. Eğer hepiniz veya çoğunuz, bir düşünceyi kabul ederseniz bu doğru oluyormuş, sizce bu mantıklı mı?” dersem ve herkes bana hak verip “Mantıksız” dese bile aynı şeye geri dönmüş olacağız. Çok komik değil mi?

- Kanıtlasam ne değişir ki? Hem mantığın olmadığını mı savunacağım? Bir şeyin yokluğunu savunmak, bir delinin bile aklına gelmez

+ Her şeyi, çok felsefi açıdan düşünüyorsun. Bu da seni sadece sormaya ve sorduklarına cevap bulamamaya götürüyor. Oysa bilimde cevaplar var. Ortaklık. Herkes onaylamış, herkes hemfikir, herkese kanıtlanmış, herkes dahil edilmiş. Bunu cevapların yoksa sorularla asla çürütemezsin.

- İşin ilginci, siz de haklısınız, ben de.

+ Evet, ilginç.

- Son bir soru sormama izin verin. Hocalar mı diyalogu çıkmaza sürer, bilimciler mi sürer, sosyal ağırlıklılar mı sürer, mantıkçılar mı? Bana söylediklerimin cevabı olmadığını söylediniz. Kanıtlarsam olacakmış. Kanıtlayabileceğim tek şeyse eski düşüncenin aynısı. Sadece ben mi düşünüyorum bunları? Hayır, az önce bana “Haklı olabilirsin” dediniz. Sizi ikna ettiysem, başkalarını da ederim. Edersem, başa döneriz. Garip. Peki sorumu yineliyorum: Herkes mi diyalogu çıkmaza sürer?

Ses yok.

3 yorum:

  1. Yazılarının hepsini okumasam da şöyle genel bir incelemeyle anladım ki güzel işler çıkarmışsın gerçekten. Devamını dileriz. :)

    YanıtlaSil
  2. Teşekkür ederim. Ben de devamını dilerim

    YanıtlaSil
  3. Twitterdan görür görmez okuyayım dedim ben de mantık dersinin konularına karşıyım. O yüzden bu konuyu zevkle okudum diyebilirim. Tartışma üslubuna öyle harika uymuşsunki arkandan geleceklere idol olabilirsin tebrik ederim. Başarılar

    YanıtlaSil